niedziela, 26 stycznia 2014

Źródła



Może Wam się przydadzą !


















Ewaluacja

Stopień realizacji:
Słaby
Dobry
Wzorowy

Przygotowanie i uzasadnienie
Brak odpowiednich informacji, materiałów, fotografii i ubogie uzasadnienie.
Zebrane wszystkie niezbędne informacje. Duża ilość materiałów. Duża ilość fotografii. Dobre uzasadnienie.
Solidnie zebrane wszystkie informacje. Duża ilość materiałów. Uporządkowane materiały. Rozbudowane uzasadnienie.


Plan działania i wykonanie plakatu
Plakat wykonany nieestetycznie. Brak współpracy w grupie. Nie zastosowanie się do przydzielonych ról. Nie przemyślana praca.
Plakat wykonany estetycznie. Widoczna współpraca w grupie. Dostosowanie się do swojej roli. Przemyślana praca.
Plakat wykonany solidnie, bardzo estetyczny. Dostosowanie się perfekcyjnie do swojej roli.


Prezentacja plakatu
Brak niektórych elementów. Brak estetyki. Brak przygotowania. Praca nie związana z tematem.
Zawarte są wszystkie elementy. Estetycznie wykonany. Praca wykonana zgodnie z tematem.
Zawarte są wszystkie elementy a nawet dodatkowe. Perfekcyjnie wykonany. Praca bardzo dobrze odzwierciedla temat.

Proces

Każdy z Was zostanie przydzielony do jednej z pięciu grup. Wybierzcie grupowego lidera, który wylosuje jedną z następujących stref: śródziemnomorska, pustyń i półpustyń, sawann, lasów równikowych.



Waszym zadaniem będzie przede wszystkich wyszukiwanie ciekawych informacji, o których nie słyszeliście na lekcjach geografii, wedle swojej roli. Następnie musicie przeprowadzić selekcje i wybrać te najważniejsze, po czym przechodzicie do stworzenia plakatu. Ostatnim zadaniem jest prezentacja Waszego dzieła przed resztą klasy.





Bądźcie kreatywni i współpracujecie ze sobą ! Pamiętajcie, że to klucz do sukcesu !
Zatem do dzieła !



Zadania

Strefy, które wymieniłam znaczenie się od siebie różnią. Powinniście oprócz podstawowych wiadomości zaopatrzyć się w wiedzę dodatkową, tzn. ciekawostki jak i również postarać się odnaleźć charakterystyczne zwierzęta dla danej strefy. Stworzycie plakat przedstawiający daną część Afryki. Pilnie potrzebna Wasza kreatywność! To zadanie na pewno będzie interesujące!

1. Po przyporządkowaniu do danej strefy, Twoim zadaniem będzie wyszukanie ciekawych informacji, o których jeszcze nie usłyszałeś na lekcji geografii, fotografii, ilustracji itp., które zostaną wykorzystane podczas przygotowywania plakatu. Wasza grupa składa się z czterech osób, więc w zależności jaką rolę będzie pełniła dana osoab, tam będzie poszukiwała informacji:

- sieciak - szuka informacji w Internecie,
- bibliotekarz - szuka informacji w książkach przyrodniczych, znajdujących się w szkolnej bibliotece,

- naukowiec - szuka informacji w encyklopediach 
- dziennikarz - szuka informacji w artykułach przyrodniczych



2. Waszym zadaniem w grupie będzie wybranie najbardziej ciekawych informacji, o których powiecie przy przedstawianiu plakatu oraz stworzenie "planu działania", ponieważ każdy z Was musi się wypowiedzieć, w ramach prezentowania Waszej pracy.


3. Każdy z Was przyniesie niezbędne rzeczy do przygotowania plakatu, tj. nożyczki, klej, papier kolorowy, bibuła itd.

4. Wykonajcie plakat wedle własnego pomysłu. Przede wszystkim liczy się Wasza kreatywność.

5. Każda grupa, po kolei, prezentuje swój plakat, omawiając roślinność, którą tam zawarliście, jak i również, każdy z osobna przedstawia ciekawostki na temat danej strefy. Jedna osoba omawia również zwierzęta, które tam zamieszkują.

Wprowadzenie

Jak już wiecie, przeważająca część Afryki leży między zwrotnikami. Krążenie powietrza na tym obszarze wpływa na znaczne zróżnicowanie klimatyczne, szczególnie na wielkość opadów atmosferycznych. Ich ilość decyduje o typie występującej roślinności, który jest z kolei powiązany z rodzajem gleby. Dlatego w Afryce można wydzielić strefy klimatyczno-roślinno-glebowe, układające się niemal symetrycznie względem równika. 

W ramach przypomnienia !

I. Strefa śródziemnomorska:

  • klimat: podzwrotnikowa strefa klimatyczna; gorące i suche lato, wilgotna i łagodna zima
  • roślinność: makia - zwarte zarośla niskich wiecznie zielonych krzewów o skórzastych liściach; rzadko drzewa, np. dęby korkowe
  • gleby: cynamonowe



II. Strefa pustyń i półpustyń:

  • klimat: zwrotnikowa strefa klimatyczna; wysoka temperatura w dzień, niska w nocy; bardzo małe sumy opadów
  • roślinność: bardzo uboga, sucholubna; rośliny magazynujące wodę, np. kaktusy
  • gleby: pustynne i szaroziemy




III. Strefa sawann:
  • klimat:równikowa strefa klimatyczna; przez cały rok wysoka temperatura; dwie pory roku - sucha i deszczowa
  • roślinność: głównie trawy; niekiedy kolczaste zarośla; rzadko pojedyncze drzewa - akacje oraz rozłożyste baobaby
  • gleby: czerwonobure gleby sawann



IV. Strefa lasów równikowych:
  • klimat: równikowa strefa klimatyczna; przez cały rok wysoka temperatura i duże sumy opadów
  • roślinność: gęsto rosnące drzewa, takie jak mahoniowiec i heban; liczne epifity - rośliny występujące na pniach i konarach drzew
  • gleby: czerwonożółte gleby ferralitowe




Temat




Tematem mojego webquestu jest: 
"Strefy klimatyczno - roślinno - glebowe Afryki"

Skierowany jest przede wszystkim dla uczniów klas drugich gimnazjum.

Mam nadzieję, że pomoże Wam utrwalić wiadomości zdobyte już na lekcji geografii. W pełni go wykorzystajcie !




Strona główna





Serdecznie witam wszystkich uczniów klasy drugiej gimnazjum ! Jestem studentką drugiego roku Pedagogiki a mój webquest skierowany jest specjalnie do Was !